”Lähetä”. Istun jännityksensekaisin tuntein läppäri sylissä vuokra-asunnossani Saksassa. Olen juuri laittanut sähköpostia SC Softwaren toimitusjohtaja Tiina Vestmanille. Opiskelijavaihtoni on loppusuoralla, ja olen systemaattisesti aloittanut mielenkiintoisten yritysten googlettelun. Tavoitteenani on päästä harjoitteluun alkavana keväänä: tietojärjestelmätieteen opintoni sekä edeltävä muotoilualan koulutukseni ovat sujuneet hyvin, mutta massiivisen teoriapläjäyksen vastapainoksi haluaisin jo päästä kehittämään taitojani käytännön hommissa.
SC Software vaikuttaa monipuoliselta ja innovatiiviselta, mutta vähän matalaa profiilia pitävältä yritykseltä. Niistä harvoista sosiaalisen median päivityksistä paistaa kuitenkin fiilis mahtavasta työyhteisöstä ja yrityksen välittävästä suhteesta asiakkaisiinsa. Nämä molemmat ovat itselleni tärkeitä arvoja ja toivon tietysti potentiaalisilta työnantajilta samaa. SC Softwarella näyttää olevan myös kiinnostavaa sovellusautomaation ja ratkaisumuotoilun asiantuntemusta.
Tiina on lukenut CV:ni hakemuksineen. Sovimme alustavan jutustelutapaamisen Suomeen paluuni jälkeiselle viikolle. Alan jo valmiiksi jännittämään ja kuumottelemaan tulevaa haastattelua, mutta samalla olen äärimmäisen innoissani auenneesta mahdollisuudesta.
Käyttäjälähtöisiä innovaatioita & viestinnällisiä vaikeuksia
Pian matkalaukkuni on taas kertaalleen pakattu ja purettu, ja suuntaan askeleeni paikalliseen kahvilaan. Sekoittelen juuri himomakeaa chai tea latteani, kun Tiina saapuu paikalle. Rennon tutustumisen jälkeen keskustelu siirtyy SC Softwareen.
Tiinan kertomuksesta paistaa ylpeys heidän huippuammattilaisiaan sekä erityisesti SC Softwaren ”tekemisen tapaa” kohtaan. Asiakkaille yksilöllisesti räätälöityjen ratkaisujen kehittäminen ja toimittaminen hoituvat perinteisiin järjestelmäkehitysprojekteihin verrattuna uskomattoman nopeasti. Tämän mahdollistaa jatkuvasti yrityksen sisällä kehitettävän mallinnus- ja automaatioteknologia. Olen tutustunut sovellusautomaation käsitteisiin jonkin satunnaisen kurssin puitteissa, mutta muiden yritysten toiminnassa en ole törmännyt vastaavaan. Vaikuttaa mielenkiintoiselta!
Minulle selviää, että vaikka talossa tehdään upeaa työtä ja SC Softwaren asiakkaat ovat tyytyväisiä lopputuloksiin, näistä onnistumisista viestintä on jäänyt SC Softwarella kiireessä ja resurssien puutteessa vähälle. Tässä minä voisin mahdollisesti olla avuksi. Niinpä seuraavaan virallisempaan haastatteluun valmistaudun perusteellisella analyysillä yrityksen viestinnän nykytilasta. Esitän kehitysehdotukseni, joka saa innostuneen vastaanoton ja tarjoaa lopulta mahdollisuuden tulla SC Softwarelle kasvamaan ja kehittymään markkinoinnin saralla. Näin nappiin mennyttä lopputulosta en olisi mitenkään osannut kuvitella lähettäessäni hakemusta!
Ensiaskeleet alkavalle matkalle
Aloitus SC Softwaren markkinoinnin traineena on haastava ja vaatii paljon uuden tiedon omaksumista. Siksi olenkin saanut paljon tukea ja perehdytystä sekä sopivasti aikaa ja tilaisuuksia tutustua yrityksen toimintaan ja asiakkaisiin. Ja mikä parasta: näin asiakaslähtöisen palvelun ja pioneerimaisen osaamisen markkinointiin en tarvitse päälleliimattuja mainoslauseita tai muuta epäolennaista kikkailua.
Nyt ensimmäisten työviikkojeni jälkeen tuntuu, että opiskelijavaihdon tavoin olen taas uuden ja jännittävän matkan alussa. Odotan vain innolla vauhtiin pääsyä ja idearikasta kesää!
Janita Kingelin, markkinoinnin trainee
***
Lue matkakertomuksen seuraavat osat:
Matkakertomus #2: Malli, koodi, generaatio, automaatio..?
Matkakertomus #3: Kokemuksiani SC Softwarella työskentelystä